Direktlänk till inlägg 24 mars 2010

FÖRVÄRKAR???? HUR KÄNNS DET????

Av newmama - 24 mars 2010 21:30

OK.

Det är sista veckan innan beräknad förlossning och folk frågar.

"Du har inte skrivit något,har inte hört av dig eller ringt.", "Har du fått barnet än?" ,"Har du förvärkar?"

Jag är förstföderska. Jag vet inte hur det känns om jág har förvärkar. Jag antar att det är samma värk som upprepar sig ett antal gånger under en viss tid för att få en att tro att det är dags. Svaret är nej. Jag har inte förvärkar. Jag vet inte hur det känns men jag tror nog att jag skulle veta det om fick det. Allt om den graviditeten har jag lärt mig efter hand.


En annan sak som jag har insett men glömt tala om är hur mer lik en man är.Och det här är lite känsligt men jag rapar lika grovt som en man. För att inte nämna hur mycket gas som passerar andra hållet så att säga. Låt mig förklara. När man är liten lär föräldra en att säga "snälla","tack" och "ursäkta mig". Det är vett och etikett. Men min mamma gick lite längre. Hon hade ett talesätt.

"Behave like a lady and not like a baby". Det bruksar reta galfebern ur mig och jag protesterade med att uppföra mig som vanligt. Skita i reglerna. Jag är ingen lady och jag kommer inte gifta mig med någon prins eller hertig eller så, tänkte jag. Men saken är jag tog åt mig dem sakerna, tuggade med munnen stängd, satt med benen i kors, undvek att rapa och om det kom ut så bad jag om ursäkt,sa snälla och tack när det behövdes. Nu rapar jag. Speciellt efter teet.Och det är inte ett litet rap utan en sån som kan tävla med byggare m.m Men jag springeer fotfarande på toa när jag behöver lätta på gasen. Jag märkte tidigt att när jag försökte hålla mig så fick jag vansinnigt mycket ont i magen.


Jag försöker inte bryta ihop eller tjata på barnet att komma ut trots att det är olidligt att varje dag tänka närsomhelst, närsomhelst dag elleer natt kan det sätta igång. Det kan sätta ogånga och jag kan få panik och bli helt tom i bollen och glömma allt jag behöver göra. Jag kan skrika åt min make att ta mig till sjukhuset men han kan vara lika chokad som jag och inte veta vad han ska göra och dp är vi 2 dumidioter som springer runt i lägenheten och försöker få iordning saker och ting men gör ändå inget för allt är redan klart. Det jag behöver göra är att andas lugnt och stilla vänta tills värkarna är 3-5 minuters mellanrum och därefter ringa taxi för att ta mig/oss till sjukhuset. (Maken jobbar under dagarna).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av newmama - 31 augusti 2010 23:19

Medans vi for till sjukhuset skrek jag som en gris. Tänk att du åker i liten ambulans och skriker för full hals.Igen folk kan tro att jag har blivit mördad.I alla fall var vi på väg till sjukhuset och det kändes som om det tog minst en hel timme men ...

Av newmama - 31 augusti 2010 09:57

När vi hade kommit hem från läkaren så vilade åt vi lunch och sedan vilade jag på eftermiddan. Vid 16 bestämde jag och mamma att att gå in på stan  och köpa några glödlampor och mat.Det tar ungerfär 20 min in till centrum och på väg dit började jag f...

Av newmama - 30 augusti 2010 19:10

Dåsa Jag hade bokat in en tid för igångsättning. Äntligen skulle föda mitt barn. Vi vaknade tidigt,tog med övernattningsväska och kaffe somm maken hade bryggt för att hålla honom och mamma vaken under förlossningen.Vi tog bussen härifrån halv ...

Av newmama - 30 augusti 2010 19:01

Hej svejs. Ja det var en tid sen jag bloggade.Det har varit flera månader sen jag var här. I början hade jag inte tid men sen dess har jag glömt  mitt lösenoord. Jag ska försöka berätta allt som har hänt sen sist.så ha tåla mod och jag hoppas a...

Av newmama - 13 april 2010 18:29

Nu har jag gett upp om att vänta.Jag har hoppat,skuttat,sprungit,Gjort allt möjligt och barnet har inte kommit.Nu har jag bokat tid för igångsättning så om jag inte har fått värkar innan tors så ska det sättas igång äntligen.   Nej,jag ser inte e...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards